Odchudzasz się?Pij wodę!

Woda należy do niezbędnych składników pokarmowych. Zwykła woda do picia nie dostarcza kalorii, ale substancje odżywcze, które przenosi do narządów i komórek ustrojowych oraz przyczynia się do wydalania z nich produktów przemiany materii, w tym także związków toksycznych nagromadzonych w narządach, zwłaszcza w mięśniach, podczas intensywnego wysiłku.

Ponieważ ustrój człowieka nie może magazynować większej ilości wody, zachodzi konieczność stałego jej dostarczania dla zapewnienia prawidłowych procesów życiowych. Niedostateczna podaż wody doprowadza do szybkiego odwodnienia, co może spowodować groźne następstwa.
Wydolność ustroju znacznie obniża się po stracie potu w ilości 1-2% masy ciała. Niedobór wody wynoszący 5-8% tej masy wywołuje bardzo nasilone zmiany ogólnej wydolności fizycznej i psychicznej.

Woda stanowi ok 45-75% wartości masy ciała człowieka i głownie zależy od ilości tkanki tłuszczowej, którą cechuje wyjątkowo mała zawartość wody (10-20%). Zatem jeśli jesteś osobą otyłą ,możesz posiadać mniej wody ustrojowej.

Generalnie organizm kobiety, ze względu na większą zawartość tkanki tłuszczowej, ma procentowo mniej wody,  choć zawartość w ustroju człowieka jest  na ogół stała. Natomiast każdy nadmiar zostaje szybko usunięty przez nerki, a przy wysokiej temperaturze otoczenia – także przez skórę w postaci potu. W przypadku większej utraty wody lub niedostatecznego jej przyjmowania, nerki ograniczają jej wydalanie do minimum, chroniąc w ten sposób zasoby organizmu.

W ciągu doby 3-6% wody ustrojowej ulega wymianie, z czego wynika, że w ciągu 10 dni dochodzi do wymiany ok. 50% całkowitej ilości wody w ustroju. Dzięki temu szybko wydalane są produkty metaboliczne i „transportowane” do komórek produkty odżywcze. Z wodą ustrojową usuwane są jednocześnie ważne składniki mineralne.

Woda potrzebna jest już na samym początku procesu jedzenia. Dzięki niej formułują się w jamie ustnej kęsy pożywienia, a następnie treść pokarmu przesuwa się wzdłuż przewodu pokarmowego. Umożliwia ona również właściwe trawienie poprzez enzymy zawarte w ślinie, soku żołądkowym, trzustkowym i jelitowym. Woda znajduje się także w żółci, która m.in. emulgując tłuszcze ułatwia trawienie. Po strawieniu pożywienia składniki pokarmowe w postaci roztworu lub zawiesiny przechodzą przez ścianki jelita do krwi i chłonki. Produkty przemiany materii usuwane są z ustroju razem z moczem przez nerki oraz częściowo przechodzą do światła przewodu pokarmowego i są wydalane z kałem.

W wodzie znajdującej się w naszym organizmie rozpuszczone są różne składniki, dzięki którym komórki ustrojowe mogą prawidłowo funkcjonować. Znajduje się ona także w płynie pozakomórkowym, który stanowi właściwe środowisko dla komórek naszego ciała, regulując ich życie. Utrzymanie stałej objętości płynu pozakomórkowego, jego składu chemicznego i odczynu kwasowo-zasadowego, czyli pH, jest warunkiem prawidłowej czynności wszystkich komórek naszego organizmu. Aby ten stan utrzymać potrzebna jest stała wymiana wody ustrojowej, do której przechodzą produkty przemiany materii, a więc wieksze spozycie wody do picia. Toksyny muszą być wydalane na zewnątrz, a jeżeli czynność ta przebiega nieprawidłowo dochodzi do zatrucia organizmu. Również przyjęte z pożywieniem składniki pokarmowe trzeba dostarczać komórkom ustrojowym dla zapewnienia ich prawidłowych czynności życiowych.

Trudno ustalić ściśle zapotrzebowanie człowieka na wodę pitną, gdyż zależy ono od wielu czynników, przede wszystkim: wieku, aktywności fizycznej, temperatury otoczenia i wilgotności. Obecnie przyjmuje się, że minimalna ilość wody, jaka powinna być dostarczana organizmowi, aby zapobiec występowaniu zmian patologicznych, wynosi 1 litr wody na dobę. Podczas upałów nawet człowiek o małej aktywności fizycznej powinien pić minimum 3 litry wody na dobę, gdyż w przeciwnym razie dochodzi do wyraźnych objawów jej niedoboru.

Woda pitna nie tylko gasi pragnienie, ale również jest ważnym czynnikiem przysparzającym wielu potrzebnych składników odżywczych, utrzymujących prawidłową gospodarkę elektrolityczną. Dlatego wybierając wodę do picia trzeba zwracać uwagę na jej skład mineralny, bo to warunkuje jej zdrowotne oddziaływanie na organizm. Pijąc systematycznie wode odpowiedniej jakości, zawierającą znaczne ilości wapnia, ilości sodu, fluoru można uzupełniać profilaktycznie ważne składniki mineralne. Mieć dostep do dobrej jakości wody i spożywając ją bez ograniczeń utrzymujemy dobrą kondycję zdrowotną organizmu.

więcej na temat domowego oczyszczania wody tutaj System E-Spring

(Opracowano na podstawie artykułu prof. Świętosława Ziemlańskiego z Instytutu Żywności i Zywienia w Warszawie)

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.